Havkajak

Havkajak – Norsminde Kajakklub

Havkajak er forskellig fra turkajakken på flere områder. For at kunne benytte Norsminde Kajakklubbens havkajakker, så har bestyrelsen besluttet at sætte nogle krav til brugen af klubbens havkajakker af sikkerhedsmæssige årsager.

Krav:
Du skal have et EPP2 bevis for havkajak.
Dette bevis kan erhverves på eksterne kurser eller hvis du er erfaren turkajakroer med EPP2-bevis på NKKs kursus – se under arrangementer hvornår dette afholdes.

Frigivelse:
Med et EPP2-bevis for havkajak er du frigivet til at ro i NKKsrofravand, som forstået fra Hov i syd til Marselisborg Lystbådehavn mod nord og på NKKs arrangerede ture.
For at kunne tage en havkajak med uden for NKKsrofarvande og på egen hånd, så man skal have et EPP2-bevis for havkajak og have roet 75 km i én sæson i en havkajak.

Sæson:
NKKs sæson er fra standerhejsning til standerstrygning.
For at kunne ro i tidsrummet mellem standerstrygning og standerhejsning (Vinter-roning), så har bestyrelsen besluttet at sætte nogle krav af sikkerhedsmæssige årsager. Man skal have et EPP2-bevis for havkajak og have roet 200 km i én sæson i en havkajak. I dette tidsrum har det stor betydning, at sikkerheden gennemtænkes – læs blandt andet Søsportens Sikkerhedsråds foldere.
Læs endvidere om de generelle ro-regler for NKK.

Egen kajak:
Der er mulighed for at kunne få sin egen kajak liggende i klubhuset.
Dette kræver at man har EPP2-bevis for kajaktypen og har roet 150 km i den foregående sæson.